Recensies: “Felle en boeiende Siroe, re di Persia”

We zitten volop in de tournee van Siroe, re di Persia en de recensies zijn lovend! Hierbij een selectie: 

 

★★★★  “Felle en boeiende Siroe, re di Persia

– NRC (Joep Christenhusz)

 

★★★★  Voorbeeldige bezetting in Siroe, re di Persia voorziet de hoogoplopende emoties van rake noten en vocale hoogstandjes”

– Volkskrant (Frits van der Waa)

 

★★★★  “Siroe van de Reisopera is barok op zijn best”

– Trouw (Peter van der Lint)

 

“In geluid en beeld een prachtproductie”

– Place de l’Opera  (Franz Straatman)

 

★★★ “Baroksprookje met lef”

Muzikaal is het bijna drie uur genieten van de uitstekend gecaste solisten. In de verhoogde orkestbak sprankelt het Orkest van het Oosten in handen van de Griekse dirigent George Petrou. De enscenering blijft daar helaas bij achter.

[…]

Gelukkig zijn de solisten stuk voor stuk uitzonderlijk goed gecast. De Spaanse tenor Juan Sancho, die met Petrou deze opera ook opnam voor platenlabel Decca, is een indrukwekkende Cosroe, terwijl countertenor Nicholas Tamagna de vertwijfeling en wanhoop van Siroe zeer invoelbaar maakt. Hagar Sharvit is een heerlijk furieuze Medarse, Rachel Kelly perfect als geniepige Medarse en ook Nazan Fikret (Aresse) en Myrsini Margariti (Leodice) overtuigen in elke noot.

In handen van Petrou ontpopt het Orkest van het Oosten zich ondertussen als een gedroomd barokorkest, met een schitterende klankbalans en prachtige kleuren in de menigmaal zeer virtuoze muziek van Hasse.

– Theaterkrant (Henri Drost)

 

★★★ “Baroksprookje over goed en kwaad

– Telegraaf (Louis Gauthier)

 

“De uitvoering door de Reisopera en het Orkest van het Oosten is er een om in te lijsten”

Het was vrijdagavond […] een kleine mijlpaal in de Nederlandse operageschiedenis: de eerste toneeluitvoering van de opera ‘Siroe, re di Persia’ van de Duitse barokcomponist Johann Adolf Hasse.

[…]

De hele voorstelling speelt zich af in een reusachtige schilderijlijst. Ook de belichting doet op sommige momenten denken aan de schilderkunst. Als het woord barok valt, zijn Caravaggio en Rembrandt nooit ver weg.

[—]

Het tempo van de muziek is meeslepend, de vocale prestaties van de zangers eveneens. Waar in de tijd van Hasse de twee mannelijke hoofdrollen nog werden gespeeld door castraten, kiest de Reisopera voor een (mannelijke) countertenor en een (vrouwelijke) alt. Aria’s wisselen elkaar af als scenes in een film, in een continue stroom die past stopt als het korte slotkoor (de enige vorm van samenzang) weerklinkt.

 – De Twentsche Courant Tubantia (Herman Haverkate)

 

Der fliegende Holländer

Der fliegende Holländer

Richard Wagner
20 APR - 9 JUN 2018

Zou je je leven geven voor de ware liefde? Koopmansdochter Senta is al jaren heimelijk verliefd op de verdoemde kapitein uit de sage van De Vliegende Hollander. Dan komt hij onverwacht haar leven binnen. Kan haar onvoorwaardelijke liefde hem verlossen van zijn vloek?


Lees meer Tickets