Sterrenregen in de pers voor La traviata!

Onze nieuwe productie La traviata is door pers en publiek goed ontvangen! La traviata is nog tot en met 18 november te zien in Utrecht, Apeldoorn, Breda, Maastricht, Den Haag, Amsterdam, Zwolle, Leeuwarden en Groningen. Klik hier om tickets te bestellen. 

★★★★ Reisopera brengt frisse, genietbare Verdi-klassieker – NRC (Mischa Spel)

” Vocaal valt er veel te genieten.”

“Een geramde publiekskraker.”

“De Nederlandse Reisopera imponeert met een door regisseur Floris Visser psychologisch sterk uitgewerkte, muzikaal frisse productie van Verdi’s opera La traviata.”
“Floris Visser vat op knappe wijze het vrouwendrama onomwonden bij de horens.”…
“De Nederlandse Reisopera imponeert met een door regisseur Floris Visser psychologisch sterk uitgewerkte, muzikaal frisse productie van Verdi’s opera La traviata.”
“De soepele Alfredo van tenor Jesús Garcia is bevredigend en fraai in de mix van kracht en tederheid, en krijgt overtuigend tegenspel in de Violetta van sopraan Urska Arlic Gololicic… met haar vocale overgave zet ze aan tot medeleven en ontroering.”
“Dat het goed gaat met De Nederlandse Reisopera is na vele recente prijzen geen nieuws. En toch imponeert bij elke geslaagde nieuwe productie de vitaliteit waarmee het tweede operagezelschap van Nederland zichzelf op de kaart zet. De Reisopera is klein (in budget een fractie van De Nationale Opera in Amsterdam) en in koers niet per se vernieuwend , maar binnen die kaders biedt het artistiek het best mogelijke – en neemt het ook de risico’s die daartoe zijn vereist.”

★★★★  Hoe Violetta een traviata werd, hoe zij van het pad af raakt – Trouw (Peter van der Lint)

“Het is allemaal prachtig gedaan, en Visser smukt zijn visie op met ontelbare sprekende details. Hij boft met de Sloveense sopraan Urska Arlic Gololicic. Zij heeft de durf en het charisma om Vissers visie compromisloos uit te voeren.”

“È tardi! Het is te laat. De doodzieke Violetta schreeuwt het wanhopig uit in de laatste akte van Giuseppe Verdi’s opera ‘La traviata’. Te laat om een ander, beter leven te beginnen. Zij, de luxe hoer, kan immers elk moment bezwijken aan de tuberculose, en sowieso kun je aan je verleden nooit ontsnappen. Dat wordt er in de krasse enscenering van Floris Visser meedogenloos ingeramd. Keihard komt het aan, en zo ervaar je nog iets van de schok die het werk in 1853 in Venetië teweeggebracht moet hebben.”

★★★★ Fraaie & ontnuchterende adaptatie ontrafelt de romantische mythe – Theaterkrant (Henri Drost)

“Verdi indachtig is deze productie zeker gewaagd.

“Met een woeste zwaai zet de vader zijn nog kleine dochter op de piano en rukt haar het jurkje van het lijf. Het kind, nu in ondergoed, wordt meteen omringd door een horde mannen in zwarte pakken die met geld naar haar wapperen. Het is meer dan ontluisterend. Het is bruut. Hier wordt bewust een grens overschreden. Niks geen romantische La Traviata maar de keiharde werkelijkheid achter de al door Alexandre Dumas fils gecreëerde mythe.”

★★★ “Muziek en zang zijn op hoog niveau in deze omvangrijke productie” – Volkskrant (Persis Bekkering)

“Door het tragische verhaal van prostituee Violetta te vertellen maakt regisseur Floris Visser La traviata werkelijk schrijnend.”

“La traviata betekent oorspronkelijk zoiets als ‘de dolende’, ‘van het padje af’. Regisseur Floris Visser, die twee jaar geleden bij de Nederlandse Reisopera debuteerde met een met sterren overladen Orphée et Euridice, zocht in die etymologie de betekenis van Verdi’s opera (die weer gebaseerd is op La Dame aux Camélias van Alexandre Dumas). Samen met de jonge Venezolaanse dirigent Ilyich Rivas (24) probeert hij in zijn nieuwe regie alle traditie, alle stoflagen van interpretatie, publieksspektakel en divagezucht van La traviata af te vegen. Terug naar het waargebeurde verhaal en de muziek. Hij laat ons de vrouw zien op wie het verhaal is gebaseerd, de beroemde Parijse prostituee Marie Duplessis. Een arme, mishandelde boerendochter uit Normandië, die op haar 13de naar Parijs is gevlucht en daar de gewildste vrouw van de stad werd. Verdi maakte met La traviata een moralistische opera over hedonisme en decadentie. Visser wijst ons op het leed van de diep getraumatiseerde vrouwen die het wellustige sprookje van seks en champagne voor de mannen moeten vormgeven.”

Ik adviseer elke operaliefhebber, ook al heeft men al vele Traviata’s gezien, om een kijkje te gaan nemen” – Place de l’Opera (Peter Franken)

“Een boeiende nieuwe lezing van één van de grootste klassiekers uit het repertoire”

“Regisseur Floris Visser en zijn team plaatsen de handeling in een chique bordeel. Het toneelbeeld van Dieuweke van Reij ziet er prachtig uit: een ruime hal met aan beide zijden grote deuren en links een grote trap naar een galerij met (vermoedelijk) de nodige liefdesvertrekken. Alex Brok heeft in zijn lichtontwerp mooi gebruikgemaakt van het openen en sluiten van die deuren door de zijkamers erachter sterk te belichten. Achter in de hal staat een grote spiegel, die tevens dienstdoet als ‘wormgat’ waardoor Violetta’s herinneringen uit haar kindertijd tot leven komen.”

“De voorstelling heeft een lading die je naar de keel grijpt” – De Twentsche Courant Tubantia (Herman Haverkate)

“Alle clichés over opera kunnen bij La Traviata van de Nederlandse Reisopera in de kast. Verdi’s loodzware meesterwerk uit de negentiende eeuw ontrolt als een moderne film.”

“De sleutel voor zijn meeslepende versie van La Traviata vindt Visser in het leven van de echte Violetta, de courtisane uit het Frankrijk van de negentiende eeuw die model stond voor de hoofdfiguur in de opera van Verdi. De historische werkelijkheid van haar tragische leven vormde voor hem de aanleiding tot een aantal opmerkelijke ingrepen, waarvan de introductie van de jonge Violetta wel de meest indringende is: juist door de voortdurende aanwezigheid van het kind als beeld van voorgoed verloren onschuld krijgt de voorstelling een lading die je naar de keel grijpt.”

La traviata

La traviata

Giuseppe Verdi
30 SEP - 18 NOV 2017

Tournee van 30 sept - 18 nov 2017.


Lees meer Tickets