Tosca in de pers: “Grijpt bij de lurven” en “Prachtig gezongen en gemusiceerd”

De première is achter de rug en de  eerste recensies van onze nieuwe operaproductie Tosca zijn inmiddels verschenen.

Wat vinden de recensenten van de dagbladen en vakbladen van onze nieuwe productie?

 

TROUW ★★★★ – Peter van der Lint  “Uitermate spannend uitgewerkt”

De tweede akte is een ware voltreffer. Uitermate spannend en spelen in ‘real time’, zodat je niet steeds hoeft te schakelen. Fantastisch hoe hier de ondervraging van Cavaradossi en de door Tosca gezongen cantate achter de bühne samenvloeien.

[…]

Het gruwelijk kat-en-muisspel tussen Tosca en Scarpia wordt fraai geregiseerd. Kari Postma is hier op haar sterkst in de titelrol.

[…]

Het Orkest van het Oosten speelt onder leiding van veteraan David Parry een puike Puccini, laaiend waar het moet, teder waar het kan.

[…]

 

NRC ★★★★ – Joep Christenhusz  “Grijpt bij de lurven”

Met een onderliggende thematiek van seksuele dwang en machtsmisbruik zou je Tosca een #MeToo-drama avant la lettre kunnen noemen. Wellicht koos regisseur Harry Fehr daarom voor een stevige actualisering van de opera. In zijn enscenering voor de Nederlandse Reisopera portretteert hij Tosca als een hedendaagse vrouw in een stijlvolle designjurk. De schilder Cavaradossi steekt hij in shorts en shortsleeve hoodie.

Van de originele setting (Rome, 1800) maakt de Brit een modern politiebureau, waar Scarpia’s fastfood bunkerende handlangers naar bewakingsbeelden turen op een groot wandscherm.

[…]

Desondanks grijpt de productie bij de lurven dankzij een sterke solistenbezetting. De Noorse sopraan met Friese roots Kari Postma (grote stem zonder overdreven operamaniertjes) gaf de titelrol felle emotionele kleuren. Tosca’s liefde voor Cavaradossi liet ze weerklinken in warme timbres. In licht hysterische uithalen vlamde jaloezie.

[…]

Tenor Noah Stewart (Cavaradossi) is een geboren podiumdier en neemt op volslagen natuurlijke wijze bezit van de bühne met een schallende stem die even atletisch gespierd is als hijzelf. Phillip Rhodes, meester van de boosaardig opgetrokken wenkbrauw, liet zijn bariton kwaadaardig smeulen met subtiel bijgemengde nasale timbres.

Bij Puccini’s Tosca zit een groot deel van het muzikale drama in het orkest. Hoor de agressief tetterende openingsakkoorden en je weet: dat wordt hommeles. Onder dirigent David Parry liet het Orkest van het Oosten die onderhuidse spanning vervaarlijk broeien met scherp getekende ritmische motieven, giftig koper, dreigend slagwerk en walmend laag hout.

VOLKSKRANT ★★★★ – Persis Bekkering “Aangrijpende voorstelling met ijzersterke cast” 

 

TELEGRAAF ★★★★ – Louis Gauthier  “Een explosie van emoties”

De Nederlandse Reisopera kiest voor vertrouwd, door dit najaar met het operadrama Tosca langs de Nederlandse theaters te reizen. Toch wordt het in deze moderne bewerking van Puccini’s meesterstuk geen moment saai. Dat is te danken aan de jonge regisseur Harry Fehr die met innovatieve trucs de opera naar een liefdesthriller tilt. Maar ook dankzij de imponerende cast die op topniveau presteert.

 

OPERA TODAY – Jenni Camilleri    “An edge-of-your-seat thriller”

Dutch touring Tosca is an edge-of-your-seat thriller

Who needs another Tosca? Seasoned opera buffs can be blasé about repertoire mainstays. But the Nederlandse Reisopera’s production currently touring the Netherlands is worth seeing, whether it is your first or your hundred-and-first acquaintance with Puccini’s political drama. The staging is refreshing and pacey. Musically, it has the four crucial ingredients: three accomplished leads and a conductor who swashbuckles through the score in a blaze of color.

 

De Twentsche Courant Tubantia  – Herman Haverkate  “Verrassende slotscène”

Afgezien van de allerlaatste minuut van de opera kijkt het publiek van de Reisopera de hele avond naar dezelfde, beklemmende ruimte in een modern politiebureau. Het onmogelijke verhaal van de driehoeksverhouding tussen de zangeres Floria Tosca, de schilder Cavaradossi en de sadistische politiechef Scarpia wint daardoor aan spanning. Vooral de tweede akte is ronduit beklemmend.

 

Theaterkrant – Henri Drost  “Spel met waarneming en tijd, gefilmd beeld en live handeling”

De nieuwe productie van Tosca van de Nederlandse Reisopera begint zeer ongebruikelijk met enkele gesproken zinnen waarin een politiefunctionaris de opdracht krijgt beelden uit de Sant’ Andrea della Valle van eerder die dag terug te spelen. Ruim twee uur en veertig minuten later eindigt de opera onverwacht op gebruikelijke wijze met de sprong van Tosca.

[…]

Dat wordt pas echt duidelijk als in het tweede bedrijf – dat zich daadwerkelijk afspeelt in een politiebureau – Scarpia wél behendig gebruikt maakt van eerder opgenomen beeld, kijkt (soms met muteknop ingedrukt) naar de cantate die Tosca zingt en even later haar als dreigement de plaats toont waar haar geliefde Mario geëxecuteerd zal worden als zij niet zwicht voor zijn avances. Hier versterken film en handeling elkaar en hier schitteren de drie hoofdrolspelers: Noah Stewart (Mario Cavaradossi), Kari Postma (Tosca) en bovenal Phillip Rhodes (Scarpia) die ultiem machtsmisbruik toont. Fraai gezongen, zeer overtuigend geacteerd en met veel oog voor detail perfect geregisseerd.

[…]

De verrassende slotscène waarin de beeldschermen plaatsmaken voor de leegte waarin Tosca springt, blijkt het sterkste beeld van de avond.

 

 

Cultuurpers – Thea Derks  “Prachtig gezongen en gemusiceerd”

De thematiek van Puccini’s opera Tosca uit 1900 is van alle tijden. Een cocktail van hartstochtelijke liefde, politieke rebellie, wellust en verraad is geconcentreerd rond de persoon van Floria Tosca. Regisseur Harry Fehr presenteert dit verhaal als een reality-soap, met impliciet commentaar op onze selfie-cultuur.

[…]

Dirigent David Parry voerde zijn man/vrouwschappen met soepele hand door de gevarieerde partituur. Angstaanjagende, dissonante klankvulkanen en spookachtige strijkerswolken worden afgewisseld met volkse melodietjes en heldhaftig klaroengeschal. Het was een genot te horen hoe vloeiend het orkest de lijnen van de zangers volgde en omspeelde, met prachtige soli van vooral de houtblazers.

[…]

Ook de zangerscast is van hoog niveau. Kari Postma is een soevereine Tosca, die van begin tot eind overtuigt.

[…]

Er zijn meer geestige momenten, die je als toeschouwer bij de les houden. Samen met de muziek maken zij deze Tosca een gang naar de schouwburg meer dan waard.

 

Place de l’Opera – Jordi Kooiman   “Origineel en inventief”

Niet Tosca maar Scarpia staat centraal in Harry Fehrs nieuwe enscenering van Puccini’s klassieker bij de Nederlandse Reisopera. Van meet af aan observeert en controleert de Romeinse politiechef de gang van zaken. Tot Tosca hem verrast: ook zij is bereid om te doden

[…]

Origineel en inventief, maar wel even wennen.

[…]

De tweede akte is uiterst spannend. De handeling vindt daadwerkelijk plaats in het politiebureau, wat verwarring en afleiding voorkomt. Alles draait om de confrontatie tussen Tosca en Scarpia, waarbij het cantateconcert van Tosca (normaliter achter de coulissen) als livestream weergegeven wordt en de marteling van Cavaradossi slim vormgegeven wordt in een typisch verhoringslokaaltje rechts in het decor. Cavaradossi wordt opgesloten met een stel akelige, nazistische ondervragers. De jaloezieën gaan dicht. Je fantasie doet de rest. Het duivelse dilemma van Tosca wordt navoelbaar en je begrijpt haar uiteindelijke bereidwilligheid om haar lichaam te geven voor Cavaradossi’s leven.

[…]

De moord op Scarpia wordt bloedstollend weergegeven en die zindering blijft hangen als na een overbodige pauze de laatste akte wordt ingezet. Tosca en Cavaradossi beleven, wederom als hologrammen uit de projectievideo, hun laatste momenten.

[…]

Parry creëert mooie dramatische momenten, vaak door verstilling en vertraging, en de protagonisten leveren in de finale vlammende zang. Ondanks de mitsen en maren bij de actualisering en sommige muzikale keuzes komt het verhaal direct binnen en overtuigen de zangers in hun rol. Het slot doet wat met je, en dus roep je: bravo!

 

Tosca is van 13 oktober – 13 november te zien in Enschede (13 + 16 okt), Groningen (18 okt), Amstelveen (20 okt, concertant), Maastricht (23 okt), Den Haag (25 okt), Breda 927 okt), Rotterdam (31 okt), Leeuwarden (2 nov),  Zwolle 94 nov), Amsterdam (6 nov), Arnhem (8 nov) en Utrecht 911 + 13 nov). Tickets bestellen kan in deze link.

 

 

 

 

 

 

 

Die tote Stadt

Die tote Stadt

Erich Wolfgang Korngold
8 DEC - 9 FEB 2019

Die tote Stadt is een psychologisch gelaagd en onthutsend liefdesdrama over Paul die, na het verlies van zijn geliefde Marie, langzaam maar zeker verstrikt raakt in een droomwereld van obsessies en waanbeelden.


Lees meer Tickets